Voima

Kohteesta Liberalismiwiki
Loikkaa:valikkoon, hakuun
Tässä on artikkelissa on puutteellisesti lähdeviittauksia.
Voit auttaa Liberalismiwikiä lisäämallä artikkeliin lähteitä.

Voima-lehden (pitkäaikainen) päätoimittaja Kimmo Jylhämö kannattaa sosialismia[1].

Voima Kustannus Oy:n omistaa taistolaisten kommunistien peitejärjestö Rauhanpuolustajat, joka kannattaa kommunististen terroristi- ja sissijärjestöjen sotia sekä tuki Tshekkoslovakian väkivaltaista miehistystä 1968, Maan Ystävät ja kolme muuta tahoa. Samat tahot omistavat etenkin äärivasemmistolaisia kirjoja kustantavan Into Kustannus Oyn.

Alun perin Into Kustannus Oy:n omistivat mm. Rauhanpuolustajat ja Maan Ystävät.[2]

Into on Voiman sisaryritys ja myös toimi samoissa Kurvin tiloissa sen, Attacin, Rauhanpuolustajien ja Länsi-Saharan vapautusliike Polisarion kanssa.[3]

Kirjailija Jani Saxellin mukaan Voima, Into Kustannus, Like ja Suomen Rauhanpuolustajien Pystykorva-sarja muodostavat perheen, joka toi Le Monde diplomatiquen Suomeen vuonna 2007 ja Novaja Gazetan 2008.[4]

Vuonna 2014 Voima Kustannus Oy:n hallituksessa olivat mm. Suomen Rauhanpuolustajien toiminnanjohtaja Teemu Matinpuro ja Into Kustannuksen toimitusjohtaja Jaana Airaksinen, kun lehden koko toimitus erosi hallituksen erotettua päätoimittaja Kimmo Jylhämön tämän huolestettua hallituksen linjasta.[5]

Katso myös

Viitteet

  1. Voiman pääkirjoitus, 2009
  2. Into rakentaa asenteellista Amazonia Markkinointi ja mainonta. 4.3.2011. Kauppalehti.
  3. Innosta itsenäinen kustantaja Kansan Uutiset. 5.4.2011.
  4. Jani Saxell, kirjailija ja kriitikko: Pamflettien hullu vuosi 2008 Kiiltomato. 12.1.2009.
  5. Voiman ex-toimitus: Lehden johto toimi oman periaatteensa vastaisesti Verkkouutiset. 17.10.2014.